Svar: Flaske - 6 mdr.

20. september 2022

Alder:
6 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå behovet for at komme ud et par timer for dig selv, og at det vil være rigtig dejligt, hvis far kan give flaske her... det kan dog være rigtig svært at lære jeres dreng med den alder han har.

I må naturligvis meget gerne forsøge, men det vil højst sandsynligt kræve en ret stor indsats. Det er nemlig sådan med amning og flaske - at jo mere man ammer, og jo mere veletableret amningen er, jo gladere barnet er for brystet og er vænnet til brystet, jo mere vil barnet naturligt ofte foretrække brystet frem for flaske.

Det anbefales at amme fuldt til ca. 6 måneder og delvist til 12 måneder, men hvis man ved, at man ønsker at amme i langt kortere tid, hvis man f.eks. vælger at dele barselsperioden, eller mor bare kan mærke, at det med amning vil ikke fungere i mange måneder, så skal man ofte ret hurtigt introducere en flaske - ellers risikerer man, at barnet vælger brystet og ikke tager imod flasken, og så kan det blive svært for far at give mælk, når han f.eks. har barsel. Det giver naturligt igen nogle udfordringer i forhold til, at amning jo anbefales, og det er også begrænset, hvor tidligt man kan introducere en flaske uden at risikere, at amningen så påvirkes og evt. stopper.. Det er faktisk lidt af et dilemma...

Hvorom alting er, så er det helt fint, at I forsøger med en flaske, for at se om I kan vænne jeres dreng til dette. Og jeg vil umiddelbart anbefale, at I forsøger om aftenen, der hvor du normalt drømmeammer - prøv at give en flaske her i stedet. Nogle børn vil godt kunne acceptere flasken, hvis den gives mere eller mindre i søvne, og de bare får den i munden, hvorefter de så sover videre. Giver I flaske liggende, så er det dog vigtigt, at han eleveres, så han ligger højere med hovedet.

Der er meget stor forskel på sutteteknikken ved brystet og ved flasken. Til de meget brystglade børn, er det ofte en fordel at vælge en rund flaskesut eller en anatomisk formet flaskesut med ventil - og lavet i naturgummi. Det minder mere om brystet, og naturgummi er mere elastisk end silikone. Tjek hullerne i gummisutten, da det er min ...

Annonce

... erfaring, at de nogle gange lukker til, så mælken ikke flyder let, og så bliver han naturligt ekstra frustreret.

Det er ofte også en god idé at forsøge med udmalket modermælk, da jeres dreng så kender smagen og ikke skal forholde sig til en ny smag, men "kun" skal forholde sig til en ny sutteteknik.

Nogle gange er det en fordel, at mor forsøger at give flasken, fordi han forbinder det at spise med dig. Andre gange vil dette forvirre og frustrere alt for meget, fordi du dufter af mælk - og så er det bedre, at far giver flasken. Nogle gange er det en god idé at holde ham i favnen, som når han får brystet - men andre gange kan dette også frustrere for meget, fordi det minder om noget andet, og så kan det være bedre at tilbyde flasken, imens han ligger ved siden af jer, ligger i sin seng, barnevogn eller lignende. Så måden han får flasken på, hele situationen er en anden, end den måde han normalt tilbydes mælk på.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis det ikke lykkes for jer at få ham vænnet til flaske, så er det naturligt sådan. Det kan i givet fald forhåbentlig give dig lidt ro at vide, at antallet af amninger naturligt vil blive skruet ned i takt med, at han bliver ældre. De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne spise skemad og drikke vand af kop - og behovet for brystet vil ofte være 5-6 amninger i døgnet. Når han bliver 7 måneder, vil mængden af skemad naturligt øges, han vil igen blive bedre til at drikke vand af en kop, og ofte vil 4 amninger være passende. I 8-9 måneders alderen er 3 amninger ofte fint og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger være fint - ved siden af rigtig mad og vand.

Så - selvom det er rigtig hårdt lige nu, så bliver amningerne ikke ved med at fylde lige så meget, og du får naturligt lettere ved at være væk hjemmefra. Når det er sagt, så er det dog også vigtigt, at du nu begynder at arbejde lidt bevidst på at adskille bryst og søvn og sætter mængden af skemad op netop for gradvist at arbejde jer ind på, at jeres dreng ikke behøver brystet så meget og andet skal sættes i stedet :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene